Konsten att arrangera ett event

Arrangera event

Ett event kan fungera som en överföring av värderingar och idéer, för att påverka deltagarnas intresse och öka deras kunskap och förståelse för till exempel ett företags eller en organisations framtidsplaner eller nya satsningar. Att uppföra AIDAS (Attention, Interest, Desire, Action, Satisfaction) och en eventuell marknadsplan kan hjälpa till att förtydliga uppförandet av en evenemangsplan och definiera mål och vision för eventet.

Frågeställningar att ha med redan i början av planeringsfasen inför ett event

  • Var ute i god tid med planeringen.
  • Var ska ert företagsevent hållas?
  • Vem bokar aktiviteter och underhållning?
  • Vem riktar sig ert företagsevent till? Kunder eller anställda?
  • Vad vill ni uppnå med ert företagsevent? Informera om nya idéer eller stärka företaget?
  • Vad för aktiviteter passar på ert företagsevent? Inomhus- eller utomhusaktiviteter? Lugnt eller fartfyllt?

Inför planeringen är det viktigt att formulera idé och syfte. Att uppföra event är alltid en trevlig och uppskattad tillställning. Företagseventet blir även mer minnesvärt och roligt om man kompletterar med olika roliga aktiviteter! Så våga vara kreativ!

Källa: "Arrangera Event" på Folkuniversitetet samt aktivitet.se